Jak prawidłowo dbać o swoje zdrowie psychiczne?

zyciowy-balans

Jako kobieta, doskonale pewnie zdajesz sobie sprawę z tego, jak to jest być przepracowaną. Często priorytetem jest dla nas praca, samorealizacja i nasi bliscy, o których chcemy jak najlepiej dbać. W wyniku tego wszystkiego przedkładamy dobro innych nad swoje, zapominając o własnych potrzebach.

Przeciążenie to już dla niektórych z nas styl życia. Jesteśmy silne i rzecz jasna możemy sobie z tym poradzić, jednak podczas tego maratonu rzadko pozwalamy sobie na wypoczynek, który jest przecież niezbędny do poprawnego funkcjonowania i nabrania sił do dalszego “biegu”. Zaniedbywanie swoich potrzeb może prowadzić do wypalenia i negatywnych, długofalowych konsekwencji.

Jak więc to zrobić, aby dać swojemu umysłowi chwilę na wytchnienie i regenerację po to, aby poczuć się lepiej? Opracowałyśmy siedem porad, które pomagają nam – mamy nadzieję, że i Tobie przyniosą wymierne korzyści.

 

Porada #1

Jeżeli czujesz, że robisz za dużo… poproś o pomoc!

Gdy można porównać Twoje zachowanie do myszy goniącej wciąż oddalający się ser, to wyraźny znak, że się niezdrowo przepracowujesz. To normalne, że chcemy czuć się samowystarczalne i robić wszystko po swojemu, czasami jednak warto na chwilę wyciszyć swoje ego i najzwyczajniej w świecie sięgnąć po pomocną dłoń. Uwierz, że takie rozwiązanie pomimo chwilowego dyskomfortu i Twojego oporu, przyniesie Ci dużo korzyści i zapobiegnie wypaleniu.

Porada #2

Pożegnaj się z negatywnymi osobami.

Niektóre z nas, niepotrzebnie tkwią w relacjach, które nie nam nie służą. Może to już najwyższy czas się od nich oderwać? Otaczaj się osobami z pozytywnym podejściem do świata, takich, którzy Cię wspierają i dobrze Ci życzą. Oderwij się od przeszłości i zacznij budować lepszą przyszłość. To trudna w realizacji porada, gdyż czasami należy naprawdę zajrzeć w głąb siebie i znaleźć odpowiedź na pytanie, z których relacji należy zrezygnować. Pamiętaj jednak, że Twoje dobro jest najważniejsze i warto znaleźć w sobie odwagę, aby to zrobić.

Porada #3

Zatrzymaj się na chwilę.

Jako kobieta, jesteś tak zajęta, że pewnie sama nie pamiętasz, kiedy po prostu zatrzymałaś się i nie robiłaś nic. Nawet w dni wolne zajmujesz się obowiązkami i nigdy nie zwalniasz?

Daj sobie trochę czasu tylko dla siebie. Medytuj, zapisz się na jogę lub na fitness, coś, co pomoże Ci się odprężyć, chociaż na krótką chwilę.

Porada #4

Zrób coś, co sprawia Ci przyjemność.

Często, z biegiem lat pozbawiamy się czasu na rzeczy, które naprawdę lubimy. Odkładamy je na bok, bo uważamy, że w dorosłym życiu nie mamy już na nie czasu. Nic bardziej mylnego! Może kochasz gotować albo masz inne hobby, na które nie możesz sobie pozwolić? A właśnie, że możesz… i to dla swojego dobra!

Porada #5

Zadbaj o zdrowie fizyczne.

Zdrowie fizyczne, włączając w to wypoczynek i ćwiczenia, są ściśle powiązane z tym, jak czuje się nasz umysł. Upewnij się, że dobrze jesz, odpowiednio dużo wypoczywasz i zapewniasz sobie odpowiednią ilość ruchu. Słuchaj swojego organizmu, a ten bez dwóch zdań odpłaci Ci za Twój trud.

Porada #6

Rozładuj stres.

Stres, który nie jest uwalniany, przyrównywany jest do chodzenia z tykającą bombą. Nie możemy więc pozwolić, aby się gromadził w nadmiernych ilościach. Znajdź ujście, porozmawiaj z przyjaciółmi, psychologiem lub prowadź swój dziennik. Mówi się, że zapisywanie na kartkach pomaga pozbyć się określonej myśli ze względu na to, że zawsze możemy później do niej wrócić.

Porada #7

Żyj z pasją.

Jeżeli czujesz, że życie ucieka Ci przez palce i nie znajdujesz się w tym miejscu, w którym chcesz być, może warto znaleźć w sobie siłę i odwagę, aby zacząć to zmieniać? Nigdy nie jest za późno, aby wyrwać się z marazmu. Może nie uda Ci się od razu spakować walizek i wyjechać do Paryża, ale podejmowanie działań przybliżających Cię do wymarzonego celu, również daje bardzo dużo dobrej, życiowej energii.

This entry was posted in Porady.

Dodaj komentarz